WNYC’s Jami Floyd accused of plagiarism in 45 articles from 2010

WNYC's Jami Floyd accused of plagiarism in 45 articles from 2010

WNYC employee Jamie Floyd wrote 45 articles that were removed from the wnyc.org and Gothamist websites last week after an internal review revealed parts of them had been plagiarized, The Post has learned.

Floyd, 57, was director New York Public Radio’s Race and Justice Unit and its legal editor until Monday morning, when she abruptly resigned from her position.

The resignation comes after WNYC pulled articles of alleged plagiarism and told Floyd they were an incendiary offence, a source familiar with the situation told The Post.

Meanwhile, Floyd has already indicated that she plans to sue WNYC — calling a press conference Tuesday morning to talk about what she described as “alleged racism and discrimination in WNYC.” is planned.

The alleged plagiarism articles were published in the period 2010, when Floyd first began writing for the outlet as a freelancer. Some of the posts contained entire paragraphs taken word-by-word from other sources, including Wikipedia, the source claimed.

“He reviewed everything he wrote [for the station]” the source told The Post. “They were all versions of plagiarism, whether breaking up entire sentences or summarizing other people’s work without giving them credit.”

“She knew it was an incendiary offense and they were talking about separating from her,” the source said.

WNYC did not immediately respond to the Post’s request for comment.

Last week, WNYC revealed an editor’s note That it had removed articles, including 41 posts on WNYC.org and four on Gothamist.com, which it described as “violating our editorial standards”.

The editor’s note stated that 42 articles were found to contain “uncredited excerpts from other sources”, while the other three were published in similar forms on other websites. The note did not identify Floyd as the author.

“WNYC takes its editorial standards very seriously and is committed to providing viewers with the highest quality news and analysis,” the outlet said in its note.

WNYC Editor's Note
WNYC revealed that it had removed the post in an editor’s note last week, but did not reveal Jami Floyd as the author.
gothamist

While the articles were removed, some archived versions are still available. In an example from 2017, An article with Floyd’s byline Four possible outcomes detailed from the Senate confirmation hearings of then-Supreme Court candidate Neil Gorsuch.

A search revealed that the route may have been lifted straight from An article published by Daily Signal – which uses the same numbered format used to represent the four results.

Indications of an investigation into WNYC concerning Floyd’s work body first surfaced last November, when new York Times Reportedly Gothamist had removed four articles that were its bylines. According to the Times, the articles drew lines directly from Wikipedia entries and publications such as Salon.

At the time, Floyd acknowledged that “mistakes” had occurred, but denied that they were “deliberately or designed to deceive anyone.”

“My fellow journalists work hard to express themselves, and I never want to borrow another writer’s work, even unintentionally,” Floyd said. “I am deeply sorry to the extent that I have done so.”

Floyd kept his job after that incident – but lost important responsibilities related to his role as head of the race and justice unit, Post learned.

“She was allowed to remain at the station, except that she could no longer write or edit journalism,” the source said.

The WNYC did a thorough review of each article Floyd wrote for their websites after a separate article in the Columbia Journalism Review, which Widespread internal turmoil in the newsroom According to the source on the editorial practices of the outlet.

CJR said it found “at least five more WNYC articles” with Floyd’s byline, which appeared “fascinatingly similar” with words included in articles in other publications, such as SCOTUSBlog and Business Insider. Floyd had previously denied any wrongdoing related to these articles.

By the end of its review, WNYC had removed about 25% of all articles written by Floyd, both as a freelancer and a full-time employee, the source told The Post.

Meanwhile, Floyd prepares to address his allegations against WNYC at a news conference outside a US federal courthouse in lower Manhattan on Tuesday morning.

When reached for comment, a representative for Floyd said she would elaborate on her allegations at the press conference — adding the claims would be “newsworthy,” but would not provide any further details.

“Jamie Floyd will highlight the major allegations he himself experienced during his recent employment at WNYC that others are afraid of going public,” the representative said in a press release. “She has left several major opportunities to explore and is free to speak up.”

Josh Kosman contributed reporting.

Don’t Trust On this News and Website Maybe it’s Fake

– Article Written By @ from https://nypost.com/2022/04/04/wnycs-jami-floyd-accused-of-plagiarism-in-45-articles-dating-back-to-2010/